Hur funkar det?

På vår rådgivningslinje, radgivning@1825.nu, hjälper vi dig som är ung vuxen att ta reda på vilket stöd och vilken behandling som finns tillgänglig för dig, samt vilka rättigheter du har inom offentlig vård och omsorg. Det kan vara frågor såsom: 

  • Jag har mycket ångest, vart kan jag vända mig för att få gå i samtal nära där jag bor?
  • Jag upplever att jag fått dåligt bemötande i min kontakt med vården, vart kan jag vända mig om det? 
  • Jag har haft en kontaktperson på socialtjänsten, men nu är jag myndig. Vad finns det för stöd för mig att få nu?

Vem svarar?

Alla som svarar på rådgivningslinjen är utbildade socionomer. Vi har även psykologer och psykoterapeuter som de kan rådfråga vid behov. 

I rådgivningslinjen gör vi inga bedömningar kring just ditt mående utan vi ger mer generella svar. Vi kan även hänvisa vidare vid behov. Vi ber dig därför att inte lämna personliga uppgifter kring dig själv och ditt mående via mejl. 

I rådgivningslinjen gör vi inga bedömningar kring just ditt mående utan vi ger mer generella svar. Vi kan även hänvisa vidare vid behov. Vi ber dig därför att inte lämna personliga uppgifter kring dig själv och ditt mående via mejl. 

Telefontid

Behöver du prata lite mer detaljerat kring just din fråga kan du mejla oss på radgivning@1825.nu och be om en telefontid, så återkommer vi med en bokad tid för det. Du ringer sedan upp oss på den bokade tiden. Då kan du även ringa från dolt nummer om du vill vara anonym. 

Mejl

Du har möjlighet att vara anonym även när du mejlar oss. Då behöver du använda en mejladress där ditt namn inte framgår. Så snart vi svarat på ditt mejl så raderar vi det – på så vis lagrar vi inga uppgifter om dig. Har du följdfrågor ber vi dig därför att svara på det mejl vi skickat till dig istället för att skicka in en ny fråga. På det sättet följer den tidigare informationen med och vi kan hjälpa dig mer effektivt.